Luchtvaartakkoord slecht voor de Europese luchtvaart én het klimaat

Door Mark Demesmaeker op 3 april 2014, over deze onderwerpen: Europees Parlement, Luchtvaart, Klimaat

Sinds 2012 valt de luchtvaartsector onder het Europese emissiehandelssysteem (ETS): voor de CO2-uitstoot van vluchten die aankomen of vertrekken in de EU moet je in principe rechten kopen. Internationale vluchten zijn nu echter al voor de tweede keer hiervan vrijgesteld door het Europees Parlement, ditmaal tot eind 2016. Terwijl vluchten binnen Europa wél moeten voldoen aan de afgesproken regels.

Voor Europees N-VA-Parlementslid Mark Demesmaeker biedt dit akkoord alweer geen structurele oplossing en dreigt de wetgeving zo een maat voor niets te worden. “We zien momenteel al verschuivingen in de sector, waarbij vooral hubs in het Midden-Oosten aan belang winnen. Wanneer het structureel interessanter blijft om de Europese markt te bedienen van net buiten de grenzen van de EU, is dat een concurrentieel nadeel voor de eigen Europese luchtvaartsector. Een internationale oplossing lijkt ook in 2016 weinig waarschijnlijk, waardoor de kans bestaat dat we een derde vraag tot uitstel mogen verwachten."
 
Demesmaeker benadrukt dat het akkoord ook slecht is voor het klimaat: "Het zopas verschenen VN-klimaatrapport toont eens te meer aan dat het vijf voor twaalf is om actie tegen klimaatverandering te nemen. Voor de N-VA is het duidelijk dat alle sectoren een bijdrage moeten leveren, ook de luchtvaart."
 
Ten slotte creëert dit akkoord volgens hem ook een precedent: hoewel het Europees Hof van Justitie de EU-wetgeving conform de internationale wetgeving verklaarde, zwakt de EU haar beleid toch danig af onder internationale druk.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is