Liever doordachte pensioenhervorming dan onbetaalbare fata morgana’s

Door Jan Spooren, Wim Van der Donckt op 19 december 2017, over deze onderwerpen: Pensioenen
Pensioenhervorming beschermt levensstandaard gepensioneerden

De N-VA begrijpt de ongerustheid van mensen over hun  pensioen. Net daarom neemt de federale regering maatregelen om de pensioenen betaalbaar te houden. De mensen die dinsdag op straat kwamen, missen dan ook het punt, vindt Kamerlid Jan Spooren: “De betogers willen vooral het behoud van hun privileges en geven niet om het pensioen van de volgende generaties.”

De vakbonden verspreiden de boodschap dat deze regering de pensioenen afbreekt. Tegelijkertijd pleiten ze voor onbetaalbare fata morgana’s zoals een pensioenleeftijd op 65 jaar en een  minimumpensioen van 1.500 euro.  “Ze vergeten gemakshalve dat deze regering onder meer het aanvullend pensioen voor zelfstandigen uitgebreid heeft en extra pensioen invoert voor wie langer dan 45 jaar werkt”, zet Jan Spooren de puntjes op de i. “Bovendien maken we het ambtenarenpensioen rechtvaardiger en voorzien we voor de contractuele ambtenaren die hetzelfde werk doen als hun vast benoemde collega’s een aanvullend pensioen.”

Meer jobs, hogere pensioenen

“In dit land staan er 130.000 vacatures openen. De vakbonden zouden beter werk maken om deze plaatsen in te vullen dan een zoveelste politieke staking te organiseren”, vindt Kamerlid Wim Van der Donckt. “Vanuit hun expertise en rol zijn zij immers uitstekend geplaatst om mee aan de kar van opleiding, heroriëntering en activering te trekken. Zo moeten we snel duizenden vacatures kunnen invullen. Want meer jobs betekent meer inkomsten voor de belastingen en Sociale zekerheid De sociale zekerheid is in België tot nader order federaal. De belangrijkste pijlers van de Belgische sociale zekerheid zijn: de ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV), de pensioenen, de werkloosheidsverzekering en de kinderbijslagen. Daarnaast ook nog beroepsziekten, arbeidsongevallen en jaarlijkse vakantie. Sommige Vlaamse partijen ijveren al lang voor de overheveling van (grote delen van) de sociale zekerheid naar gewesten en gemeenschappen. sociale zekerheid, minder uitgaven in de werkloosheid en ruimte voor een verhoging van het wettelijk pensioen.”