Vlaanderen telt in totaal 1,5 miljoen ‘lichtpunten’ op de openbare weg. Tachtig procent daarvan staat op gemeentewegen en -pleinen. Zij kosten de lokale overheden jaarlijks 128 miljoen euro, waarvan 104 miljoen naar de energiekosten gaat. “Overschakelen naar ledverlichting kan dat kostenplaatje met 32 miljoen euro per jaar doen dalen”, zegt Andries Gryffroy. “Vanaf 2020 worden de huidige oranje lampen sowieso niet meer geproduceerd”, vult Bart Nevens aan.” Als we die vervangen, kunnen we dat dus beter op een slimme manier doen.”

Modern, energiezuinig en slim

Overal op de openbare weg omschakelen naar ledverlichting zou zo’n 450 miljoen euro kosten. Maar de N-VA ziet creatieve oplossingen om dit op te vangen, zoals de alternatieve financieringsbron ‘licht als een dienst’. De gemeente werkt in dit systeem samen met een private partner, die verantwoordelijk wordt voor installatie, uitbating en onderhoud. Voor een vaste kost, die lager ligt dan de huidige uitgaven voor onderhoud en energie, bieden gemeenten zo moderne technologie aan in de Vlaamse straten.

“Iedereen wint hierbij”, besluiten Gryffroy en Nevens. “ Ledtechnologie is energiezuiniger en gaat een pak langer mee. Omdat je deze lampen kan dimmen of doven in functie van de specifieke weers- of verkeersomstandigheden, gaat ledverlichting bovendien de Vlaamse lichtvervuiling tegen. We hopen dan ook snel een breed draagvlak hiervoor te vinden.”