Laattijdige betalingen: weldra verleden tijd?

Door Johan Klaps op 27 december 2017, over deze onderwerpen: Economie, Ondernemen, Financiën
rapport

Naar Nederlands voorbeeld wil Kamerlid Johan Klaps ondernemingen wettelijk verplichten hun facturen binnen de zestig dagen te betalen. “Daarmee zouden we een einde maken aan enkele misbruiken die het bedrijfskapitaal van de Vlaamse kmo’s ondergraven”, zegt Klaps. “Als ondernemingen sneller betaald worden, werven zij bovendien sneller personeel aan.”

‘Uitstelketen’ bedreigt jobs

Wettelijk gezien moeten facturen binnen de dertig dagen betaald worden. Maar door achterpoortjes in de wet lopen die termijnen vaak op tot 90 of zelfs 120 dagen. Het wetsvoorstel van Johan Klaps sluit deze achterpoortjes en zorgt voor meer investeringen en meer jobs. “Het gevolg van laattijdige betalingen is immers dat onze kmo’s zelf betalingen moeten uitstellen”, verklaart het Kamerlid. “Daardoor dreigt er een ‘uitstelketen’ te ontstaan die ons hele economische weefsel aantast.”

Overheid heeft voorbeeldfunctie

De overheid kan ook een steentje bijdragen. Zo kan zij ervoor zorgen dat de bestaande wet beter bekend is. Nu blijkt dat slechts 31 procent van de ondernemingen deze wet kent. Daarnaast heeft de overheid een voorbeeldfunctie. Zij is dus de eerste die haar facturen tijdig moet betalen.