Kwart Vlaamse woonzorgcentra in en rond Brussel overtreedt taalwet

Door Peter Persyn op 12 mei 2017, over deze onderwerpen: Ouderenzorg, Wonen en werken in Brussel
oude vrouw met verpleegster

In het verleden is al vaker gebleken dat het personeel van de Vlaamse woonzorgcentra in Brussel en de Vlaamse Rand het Nederlands niet steeds machtig is. “Ook vorig jaar kampte één op de vier van die instellingen met dat probleem. En dat aantal is nog een onderschatting van de reële problematiek”, vermoedt Vlaams Parlementslid Peter Persyn.

In 2016 heeft de Vlaamse zorginspectie 13 van de 53 door Vlaanderen erkende en gesubsidieerde woonzorgcentra in en rond Brussel op de vingers getikt voor overtredingen tegen de taalwetgeving. Als de uitbaters niet de nodige maatregelen nemen, kan dat leiden tot een schorsing van hun erkenning.

Preventieve taalinspecties

Meestal onderzoekt de zorginspectie de kennis van het Nederlands slechts indirect, naar aanleiding van een concrete klacht of aanwijzing dat de kwaliteit van de zorg vermindert door een gebrekkige communicatie. In werkelijkheid ligt het aantal inbreuken tegen de taalwetgeving wellicht nog hoger. “Wij pleiten daarom voor preventieve taalinspecties in die zorgvoorzieningen”, aldus Persyn, die ook aandringt op een betere promotie van de Woonzorglijn. Daar kunnen burgers nu reeds informatie of advies inwinnen of een klacht indienen over een woonzorgcentrum. “De meeste Vlamingen kennen die dienst niet”, betreurt Persyn. “Een laagdrempelige campagne kan daarin verandering brengen.”