Kraken eindelijk strafbaar

Door Sophie De Wit op 19 september 2017, over deze onderwerpen: Politie, Justitie, Verandering
Kraakpand

De scheve situatie waarbij krakers bizar genoeg beschermd werden door het recht op wonen, wordt eindelijk rechtgetrokken. Vanaf nu is kraken – in de brede zin van het woord – strafbaar. “Door een uitbreiding van het begrip 'woonstschennis' kan de politie meteen tussenkomen en de krakers verwijderen”, zegt Kamerlid Sophie De Wit.

Herinner u het recente voorbeeld van een Gents gezin dat na een lange reis naar huis terugkeerde? Dat gezin kon zijn eigen woning niet meer betreden, omdat krakers de woning bezetten. Ook de politie kon niet ingrijpen, want eens de woning betreden, werden de krakers beschermd door het recht op wonen. Het recht op eigendom van het gezin telde niet meer.

Sneller en krachtiger optreden

Voortaan is het bezetten van andermans bewoond pand onmiddellijk strafbaar. Daarnaast wordt ook het kraken van onbewoonde panden verboden, mits er een klacht is van de eigenaar. Voordien kon de eigenaar enkel via een procedure voor de vrederechter de uitzetting van de krakers bekomen, maar dat kon zeer lang aanslepen. In de toekomst kan de procureur des Konings op korte termijn een uitzettingsbevel afleveren en wordt ook de burgerlijke procedure versneld. Op die manier kan er daadkrachtiger en sneller worden opgetreden tegen die flagrante inbreuken op het eigendomsrecht.

“De talrijke voorbeelden in de media – onlangs nog van het gekraakte Hotel Astrid in Brussel – tonen aan dat deze wetswijziging dringend nodig was", besluit De Wit tevreden. "Ondanks de tegenwerking van de oppositiepartijen en maandenlange discussies, zijn we erin geslaagd om het kraken nu eindelijk strafbaar te stellen.”