Het IDAHO-forum is initieel opgestart als een informeel netwerk van experten die goede praktijken uitwisselen onder meer dan twintig Europese landen. Intussen is het initiatief uitgegroeid tot een solide conferentie, die ook een ministerieel luik bevat. Ook de Europese Commissie is nauw erbij betrokken.

Voortrekkersrol

België is en blijft een voortrekker op het vlak van holebi- en transgenderrechten en staat dan ook terecht op de tweede plaats in de ILGA-ranglijst. Maar niet alle Europese landen staan even ver. Ook in de Europese Unie zijn er nog landen waar bijvoorbeeld de grondwet bepaalt dat een huwelijk enkel toegelaten is tussen een man en een vrouw. Een conferentie zoals het IDAHO-forum kan een belangrijke rol spelen om die landen mee te krijgen in de juiste richting.

“We moeten onze voortrekkersrol blijven waarmaken”, stelt Sleurs. “Zo is de aanpassing van de transgenderwet in voorbereiding. We zullen ook daarmee een voorbeeld zijn en gaan voor een volledige demedicalisering: de medische en fysieke criteria voor een officiële geslachtsverandering moeten eruit. Zelfbeschikking zal centraal staan. De eerste plaats op de ILGA-ranking is onze ambitie.”

Mentaliteitsverandering

“Regelgevend zijn we in ons land zo goed als rond. De grootste uitdaging is en blijft, zowel bij ons als Europees, het tot stand brengen van een mentaliteitsverandering. Daarvoor heeft Vlaanderen heel wat hefbomen in handen,” besluit minister Homans.

De kostprijs van de organisatie wordt geraamd op 200.000 euro. Het federale niveau neemt daarvan de helft voor zijn rekening, Vlaanderen en Brussel de andere helft.