Karl Vanlouwe: "Impact brexit op Vlaanderen grondig opvolgen"

Karl Vanlouwe

Op een vergadering van het Europees Comité van de Regio’s pleitte Vlaams Parlementslid Karl Vanlouwe als voorzitter van de regionalistische EA-fractie (European Alliance) ervoor om het brexitdebat grondig op te volgen met deelstaten en lokale overheden. Het Comité van de Regio’s is een Europees adviesorgaan voor de EU-Commissie en -Raad, dat deelstaten, regio’s en lokale overheden vertegenwoordigt.

Na de weinig succesvolle eerste onderhandelingsfase tussen de EU en het VK benadrukte Vanlouwe ongerust te zijn over de impact van de brexit op de economie van Vlaanderen én andere deelstaten of regio’s die belangrijke handelsrelaties onderhouden met Groot-Brittannië. “Het is een democratische keuze van de Britten om de EU te verlaten, maar het is een verantwoordelijkheid van de EU en het VK om een regeling te vinden die goed is voor alle partners”, stelt de kersverse fractievoorzitter. “Een revanchistische en ondoordachte aanpak zal niet bijdragen tot een goed en evenwicht akkoord: handelsbelemmeringen en douanetarieven zullen zowel bedrijven als consumenten treffen. Niet alleen in Vlaanderen, dat altijd een belangrijke handelspartner is geweest en steeds een dichte buur zal blijven, maar ook in andere regio’s zullen de gevolgen voelbaar zijn.”

Debat en werkbezoek

Vanlouwe wil daarom een grondig debat over de brexit in het Comité van de Regio’s, dat bestaat uit 350 leden uit alle EU-lidstaten.  Aan dat debat wil hij ook de Europese en eventueel de Britse verantwoordelijken laten deelnemen. Ten slotte stelt Vanlouwe voor om met een delegatie van het Comité van de Regio’s een werkbezoek te brengen aan de haven van Zeebrugge of aan bedrijven die leven van de export naar het VK.