Justitie van de 21ste eeuw vereist goed opgeleid personeel

Door Sophie De Wit op 25 januari 2018, over deze onderwerpen: Justitie
justitiepaleis Brussel

Deze week werd een drugsbende vrijgelaten omdat het personeel van de Brusselse rechtbank een verkeerd computerprogramma selecteerde en daardoor een audioverhoor niet kon afspelen. Als het Openbaar Ministerie in beroep gaat, kan de bende gelukkig nog steeds veroordeeld worden. “Maar deze kolder toont aan dat goed opgeleid personeel essentieel is om Justitie de 21ste eeuw binnen te loodsen”, zegt Kamerlid Sophie De Wit.

De voorzitter van de Brusselse rechtbank greep de vrijspraak aan om meer middelen te eisen voor Justitie. Maar De Wit vindt dat hij ten onrechte de regering aanwijst als zondebok. “Alle middelen waren wel degelijk voorhanden, alleen wist zijn personeel niet hoe het geluid op een computer werkte”, stelt het Kamerlid.

Vertrouwen in Justitie herwinnen

Sophie De Wit erkent wel dat er nog heel wat werk aan de winkel is om van Justitie een modern apparaat te maken: “Deze regering hervormt Justitie in ijltempo en maakt ook middelen vrij daarvoor. Maar natuurlijk moeten we ook het rechtbankpersoneel goed opleiden om met die middelen te werken. Enkel zo zal de burger zijn vertrouwen in Justitie herwinnen.”