Jan Jambon over nieuwe veiligheidsmaatregelen: “Eerst volledig uitvoeren wat al beslist is”

Door Jan Jambon op 23 maart 2016, over deze onderwerpen: Veiligheid, Politie
Jan Jambon over nieuwe veiligheidsmaatregelen: “Eerst uitvoeren wat al beslist is”

Van de achttien antiterreurmaatregelen die de federale regering in november presenteerde, is een groot deel vandaag al uitgevoerd op het terrein. Dat gaf minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon te kennen in de nieuwsstudio van VTM. Dat uitgebreide pakket aan maatregelen kwam bovenop een eerste reeks van twaalf maatregelen die begin vorig jaar al was aangekondigd.

Een aantal veiligheidsmaatregelen moet nog worden gestemd in ons parlement, in het Europees Parlement of moet nog worden afgerond door onze regering. “Ik denk dat we nu prioriteit daaraan moeten geven en ook die maatregelen zo snel mogelijk in de praktijk moeten brengen”, aldus Jambon. “Daarna zullen we de situatie continu blijven evalueren. En als het nodig blijkt om bijkomende maatregelen te nemen, dan zullen we die ook nemen.”

Wat de inzet van veiligheidsdiensten betreft, beklemtoonde de minister dat het maximale al wordt gedaan: “Gisteren hebben we nog het aantal militairen op het terrein verhoogd. En alle politie die maar kan gemobiliseerd worden, is gemobiliseerd. Alles met maar één doel: de veiligheid in dit land maximaliseren.”