Jaarrekening indienen bij Nationale Bank: geen extra last voor vzw’s

Door Rob Van de Velde op 22 februari 2016, over deze onderwerpen: Het middenveld, Belastingen

Kamerlid Rob Van de Velde vindt het niet meer dan logisch dat alle vzw’s een jaarrekening indienen bij de Nationale Bank van België (NBB). Daarmee reageert hij op het Vlaams studie- en documentatiecentrum voor vzw’s (VSDC), dat eerder stelde dat die maatregel extra administratieve lasten en kosten met zich zou meebrengen voor kleine vzw’s. “Het tegendeel is waar”, aldus Van de Velde. “Die kleine vzw’s zullen hun jaarrekening niet langer moeten meesturen met de elektronische belastingaangifte. De fiscus zal de jaarrekeningen dan kunnen opvragen bij de NBB, zoals dat nu reeds het geval is voor vennootschappen. Een administratieve vereenvoudiging dus in plaats van een extra last.

De N-VA vindt het niet meer dan normaal dat de overheid zicht heeft op de boekhouding van alle vzw’s en niet enkel op die van vzw’s die met alles in orde zijn. “Logisch toch dat ook kleine vzw’s hun jaarrekening indienen bij de NBB”, zegt Van de Velde. Nu gebeurt dat nog bij de griffie van de rechtbank van koophandel. En slechts de helft van de kleine vzw’s dient zijn jaarrekening in.

Minimale kostprijs

De enige taak van de NBB is het publiek beschikbaar stellen van die jaarrekening. En die dienst moet zij aan een minimale kostprijs kunnen verstrekken. Die kost kan je overigens het best beschouwen als een premie, zoals een verzekering voor het beperken van de burgerlijke aansprakelijkheid. “En dat is toch wat leden van een vzw wensen”, meent Van de Velde. “Uiteindelijk zijn zij wel bereid om een basisverzekering van 125 euro te betalen en is een bedrag van 20 tot 40 euro voor het indienen van de jaarrekening niet onoverkomelijk. Wij verwachten niet dat door ons wetsvoorstel vzw’s hun activiteit terug zullen organiseren als feitelijke vereniging, waar de leden wel persoonlijk aansprakelijk zijn.”

Van de Velde is ervan overtuigd dat de bonafide vzw’s wel zullen varen bij zijn wetsvoorstel. “De enige dupe zullen de malafide vzw’s zijn, die hun activiteiten voortaan moeten bekendmaken of opdoeken.”