Illegale criminelen alleen vervroegd vrij als ze het land onmiddellijk verlaten

Door Theo Francken op 29 januari 2016, over deze onderwerpen: Migratie, Asiel, Justitie
Illegale criminelen alleen vervroegd vrij als ze het land onmiddellijk verlaten

De keuze van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken om in zijn terugkeerbeleid te focussen op criminele illegalen, werpt duidelijk haar vruchten af: nooit werden er meer criminelen teruggebracht dan in 2015. “En de nieuwe justitiewet van mijn collega Koen Geens (CD&V), die de Kamer inmiddels ook goedkeurde, zal de terugkeercijfers bij criminelen met honderden per jaar doen stijgen”, maakt Francken zich sterk.

Door die wet kunnen gedetineerde illegalen voortaan enkel nog vervroegd vrijkomen, als ze bereid zijn om terug te keren naar hun thuisland. Komen ze later toch terug naar België, dan moeten ze onmiddellijk de rest van hun straf uitzitten. Zo verhoogt de druk op die personen om mee te werken aan hun identificatie en terugkeer. De maatregel bestaat al jaren in Nederland en is er een groot succes.

Overbevolking bestrijden

“Deze wetswijziging betekent een fundamentele verandering op het vlak van veiligheid, justitie en vreemdelingenzaken. Hiermee realiseren we dan ook één van onze grote verkiezingsbeloftes: criminele illegalen prioritair uitzetten. We bestrijden bovendien de aloude Belgische ziekte van de overbevolkte gevangenissen en maken heel wat plaatsen vrij. Dit is efficiënt en kostenbesparend beleid”, besluit staatssecretaris Francken.