“Deze inhoud is niet beschikbaar”: een boodschap die ieder van ons al wel eens heeft zien verschijnen. Concreet: een Vlaamse Netflix-abonnee die in Frankrijk het vervolg van een 'Breaking Bad'-episode wil bekijken, maar dat dus niet kan met zijn abonnement. “Het werd hoog tijd dat Europa dit veranderde”, vindt Van Bossuyt. “De consument heeft het recht op moderne wetgeving, die aansluit op de huidige noden.”

Vlaamse audiovisuele sector beschermd

“De wetgeving zorgt er wel voor dat onze Vlaamse audiovisuele sector wordt beschermd”, merkt Van Bossuyt op. “Die speelt een grote rol bij de vorming van de identiteit van onze Vlaamse taal en cultuur. Onvoorwaardelijke universele toegang tot series of andere producties zou de financiering ervan in het gedrang brengen, met bovendien een verschraling van het aanbod en van de culturele diversiteit als gevolg.” Volgens Van Bossuyt is een mogelijke oplossing een systeem van registratie en verificatie door de aanbieders van content. “Een geregistreerde Vlaming kan dan ook in het buitenland het Vlaamse aanbod raadplegen, indien hij daar tijdelijk verblijft.”