Huurwagens mogen niet langer anoniem wapen zijn

Door Koen Metsu op 3 november 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid
car rental

De aanslag met een gehuurde vrachtwagen in New York vorige week is – na Nice, Berlijn, Barcelona en Londen – de zoveelste in een veel te lange rij. Daarom is het belangrijk dat bedrijven die auto’s verhuren, leasen of delen informatie over wie, wanneer, welke auto bestuurt, bezorgen aan de ‘kruispuntdatabank van de voertuigen’.

“Er moet een alarmbel kunnen afgaan wanneer een terreurverdachte, een familielid van een terreurverdachte of een andere crimineel een wagen huurt”, zegt Kamerlid Koen Metsu, voorzitter van de tijdelijke commissie Terreurbestrijding. Hij treedt daarmee minister Jan Jambon bij, die dit na de aanslag in Barcelona in augustus al aankaartte.

Om terreur te voorkomen, is het in de eerste plaats belangrijk dat de bestaande regels hierover nageleefd worden. Maar Metsu pleit ook voor een verstrenging van de wetgeving. “We moeten er alles aan doen om de mazen van het net nog beter te dichten”, besluit het Kamerlid. “Bestuurders van gehuurde voertuigen in de anonimiteit laten, is een absolute no-go als we aanslagen zoals in New York willen vermijden.”