Momenteel moet een erfgenaam een aangetekend schrijven richten naar de eigenaar, waarna er een opzegperiode van drie maanden begint te lopen. Had de overledene het huurcontract nog niet zo lang afgesloten, dan moet de erfgenaam daarbovenop tot drie maanden schadevergoeding betalen. “Bij de vaak gebruikte kortetermijncontracten van minder dan drie jaar ligt een opzeg nog moeilijker”, aldus Engelbosch. “Dat contract kan je binnen de huidige wetgeving niet vroegtijdig beëindigen, zelfs niet bij een overlijden. Je bent dan aangewezen op de welwillendheid van de eigenaar. Als die niet wil meewerken, hang je gedurende de hele resterende periode vast aan een contract dat nutteloos is, maar waarvoor je wel moet betalen.”

Engelbosch wil nu een uitzondering op de normale opzegregels en de overdreven vergoedingen stopzetten bij het overlijden van de huurder. “Een opzegperiode van bijvoorbeeld twee maanden, die automatisch start na het overlijden, én een vast bedrag van één maand wederverhuringsvergoeding lijken mij zeer billijk. En dat voor zowel de korte als de negenjarige contracten.”

Zoektocht naar erfgenamen

Door de opzeg automatisch te laten ingaan, los je ook meteen het probleem van de huurder zonder erfgenamen op. “Vandaag is een eigenaar soms maanden in de weer om te achterhalen wie de erfgenamen zijn en heeft hij al die maanden geen huurinkomsten. In het nieuwe systeem zou hij na twee maanden alweer over zijn woning kunnen beschikken”, verduidelijkt Engelbosch. “Voor een regeling rond achtergebleven inboedel kijk ik richting deurwaarders en n de lokale besturen die vandaag reeds in de bres springen bij uithuiszettingen. Uiteraard kunnen erfgenamen die dat wensen nog steeds het contract gewoon laten doorlopen.”