Hervorming rijbewijs: straftijd van drie jaar sneuvelt

Door Ben Weyts op 28 oktober 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid, Verandering
Hervorming rijbewijs: straftijd van 3 jaar sneuvelt

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt definitief komaf met de hemeltergende straftijd van drie jaar voor chauffeurs die hun voorlopig rijbewijs laten vervallen. Weyts vervult zo een belofte die hij vlak voor het zomerreces maakte. “Ik werd heel vaak aangesproken door slachtoffers van die absurde maatregel”, aldus de minister. “Dit moest er echt uit.”

Het theoretische rijbewijs is drie jaar geldig. Wie die termijn liet verlopen zonder het praktijkexamen af te leggen, kon tot nu toe alleen na een wachttijd van drie extra jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen. In de praktijk werden heel veel jongeren het slachtoffer van dit weinig bekende regeltje. Veel scholieren haalden bijvoorbeeld via de middelbare school zo'n voorlopig rijbewijs en stonden drie jaar later voor een complete verrassing: hun voorlopig rijbewijs was vervallen en ze moesten drie lange jaren wachten op een nieuwe kans.

Vanaf half november behoort die absurde wachttijd definitief tot het verleden. Wie zijn voorlopige rijbewijs laat vervallen, zal eenmalig na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw exemplaar kunnen aanvragen. “Beginnende chauffeurs hebben hun voorlopig rijbewijs nodig om rijervaring op te doen op de openbare weg”, zegt Weyts. “Ze krijgen nu snel de kans om verder te oefenen.”

Ook examens aangepast

Ook het theoretische en praktijkexamen worden aangepast. Bij het theoretische examen worden ernstige fouten voortaan zwaarder bestraft. Bij het praktijkexamen zullen kandidaat-chauffeurs ook meer vaardigheden moeten demonstreren om te slagen. Zo wordt het examen uitgebreid naar zes mogelijke manoeuvres. Verder wordt het praktijkexamen voor een rijbewijs B uitgebreid met een nieuwe gevaarherkenningstest in het examencentrum. Ten slotte zullen kandidaat-chauffeurs tijdens de proef op de weg ook moeten aantonen dat ze zelfstandig, zonder aanwijzingen van de examinator, beslissingen kunnen nemen en bijvoorbeeld met behulp van de GPS een bestemming kunnen bereiken. “Als we de dodentol lager willen, dan moet de lat resoluut hoger”, besluit Weyts.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is