Hervorming CO2-emissiehandelssysteem beschermt klimaat en jobs

Door Mark Demesmaeker op 15 februari 2017, over deze onderwerpen: Europees beleid, Europees Parlement, Europese Commissie, Leefmilieu
Hervorming CO2-emissiehandelssysteem beschermt klimaat en jobs

Het Europees Parlement heeft de hervorming goedgekeurd van het emissiehandelssysteem. Die Europese handel in uitstootrechten, ingevoerd in 2005, moet helpen om de CO2-uitstoot drastisch naar beneden te halen. Maar het huidige systeem volstaat niet. Daarom steunt Europees Parlementslid Mark Demesmaeker als lid van de Milieucommissie de hervorming die op tafel ligt: “Het emissiehandelssysteem werkt vandaag slecht. We moeten de tekortkomingen verder wegwerken. Deze hervorming is een belangrijke stap in de richting van een efficiënt, evenwichtig en innovatief emissiehandelssysteem. Alleen zo kunnen we de CO2-uitstoot met veertigprocent verminderen tegen 2030.”

Demesmaeker benadrukt het belang van de hervorming voor de uitvoering van het Akkoord van Parijs: “De werking van de koolstofmarkt moet beter en efficiënter. Door een overaanbod van emissierechten is de prijs per emissierecht gekelderd tot vijf euro per ton CO2. Deze hervorming moet voor een robuustere CO2-prijs zorgen en op die manier klimaatvriendelijke investeringen stimuleren.”

Delicaat evenwicht

Volgens Demesmaeker werd een delicaat evenwicht gevonden, dat zowel het klimaat als de jobs in Europa beschermt: “Onze beleidskeuzes moeten duurzaam zijn, zodat we ze decennialang kunnen volhouden. Wereldwijd is de EU de grootste uitstoter van CO2, na China en de Verenigde Staten. De EU heeft echter de meest ambitieuze klimaatdoelstelling ter wereld. De N-VA wil met Vlaanderen en Europa vooraan in het peloton rijden, zónder platte band te krijgen. We mogen van winnaars geen verliezers maken. Wanneer bedrijven wegtrekken uit Europa naar derde landen waar de klimaatregels minder streng zijn, verliezen we tweemaal: de jobs zijn weg en we doen niets voor het klimaat. Deze hervorming beperkt dat risico doordat de bedrijven die bij de 10 procent beste van de klas behoren, gratis uitstootrechten krijgen.”

De N-VA verwelkomt ook de sterke focus op innovatie. “Een koolstofarm Europa bereik je niet alleen door een werkbaar systeem van emissierechten, maar vooral door innovatieve oplossingen voor het klimaatprobleem binnen én buiten Europa”, besluit Demesmaeker.