Demesmaeker benadrukt het belang van de hervorming voor de uitvoering van het Akkoord van Parijs: “De werking van de koolstofmarkt moet beter en efficiënter. Door een overaanbod van emissierechten is de prijs per emissierecht gekelderd tot vijf euro per ton CO2. Deze hervorming moet voor een robuustere CO2-prijs zorgen en op die manier klimaatvriendelijke investeringen stimuleren.”

Delicaat evenwicht

Volgens Demesmaeker werd een delicaat evenwicht gevonden, dat zowel het klimaat als de jobs in Europa beschermt: “Onze beleidskeuzes moeten duurzaam zijn, zodat we ze decennialang kunnen volhouden. Wereldwijd is de EU de grootste uitstoter van CO2, na China en de Verenigde Staten. De EU heeft echter de meest ambitieuze klimaatdoelstelling ter wereld. De N-VA wil met Vlaanderen en Europa vooraan in het peloton rijden, zónder platte band te krijgen. We mogen van winnaars geen verliezers maken. Wanneer bedrijven wegtrekken uit Europa naar derde landen waar de klimaatregels minder streng zijn, verliezen we tweemaal: de jobs zijn weg en we doen niets voor het klimaat. Deze hervorming beperkt dat risico doordat de bedrijven die bij de 10 procent beste van de klas behoren, gratis uitstootrechten krijgen.”

De N-VA verwelkomt ook de sterke focus op innovatie. “Een koolstofarm Europa bereik je niet alleen door een werkbaar systeem van emissierechten, maar vooral door innovatieve oplossingen voor het klimaatprobleem binnen én buiten Europa”, besluit Demesmaeker.