Handel met Midden-Oosten: niet enkel op Saudi-Arabië focussen

Door Karim Van Overmeire op 16 februari 2016, over deze onderwerpen: Buitenlandse handel / handelsmissies, Buitenlandse Zaken
Handel met Midden-Oosten: niet enkel op Saudi-Arabië focussen

In de commissie voor Buitenlands Beleid van het Vlaams Parlement hebben de meerderheidspartijen (N-VA, CD&V en Open Vld) een resolutie goedgekeurd over de handel in strategische goederen vanuit Vlaanderen naar het Midden-Oosten. De drie partijen drukten hun steun uit voor de aanpak van minister-president Geert Bourgeois en voor zijn recente weigering tot vergunning voor de levering van beschermende kledij voor de Nationale Garde van Saudi-Arabië. Maar anders dan de oppositie willen de meerderheidspartijen niet enkel op Saudi-Arabië focussen.

“Zowel de mensenrechtensituatie, de betrokkenheid bij conflicten en het gedogen of zelfs steunen van terroristische organisaties zijn elementen die we in rekening willen brengen”, legt Vlaams Parlementslid Karim Van Overmeire uit. “Dan komen er helaas heel wat landen in beeld. Bovendien is het een complexe problematiek. We moeten een onderscheid maken tussen wapens en andere goederen, en tussen leveringen aan de overheid of aan bedrijven.”

Elk dossier zorgvuldig evalueren

“Vanuit Vlaanderen is er geen export naar landen waartegen een VN-embargo van toepassing is. Maar daarnaast zijn er ook landen die betrokken zijn in een conflict of waar de mensenrechten op grote schaal worden geschonden,” aldus Van Overmeire. “Nu evalueert de minister-president dossier per dossier en hij gaat daarbij heel zorgvuldig tewerk. Bij de komende evaluatie van het Wapenhandeldecreet willen we bekijken of er geen aparte categorie moet komen van landen die niet onder embargo vallen, maar waar de export toch bijzonder moeilijk ligt. Dat zou de rechtszekerheid kunnen verhogen. Wat we echter niet gaan doen, is alle handelsrelaties verbreken met élk land waar de mensenrechten worden geschonden, zoals sommigen zouden willen. Dan steken we de vinger in ons eigen oog.”