Al in 2005 was toenmalig minister van Openbare Werken Pascal Smet (sp.a) op de hoogte van de tunnelproblemen, maar hij heeft pas in 2008 de opdracht gegeven voor bijkomende inspecties. Zijn opvolgster, minister Brigitte Grouwels (CD&V), erkent dat haar administratie tijdens haar legislatuur (2009-2014) niet aan alle renovatieplannen gevolg wist te geven. Tevens gaf oud-minister-president Charles Picqué (PS) toe dat zijn regering te weinig heeft geïnvesteerd in het onderhoud van de tunnels, in afwachting van de herfinanciering van Brussel in 2013. “Van de 88 miljoen euro die dat jaar voorzien werd voor mobiliteit en pendelaars, is geen ene cent gespendeerd aan structurele renovaties, die nochtans uiterst urgent bleken op basis van het Masterplan van dat jaar. Toch wel frappant dat er datzelfde jaar wél 165 miljoen euro werd vastgelegd voor de uitbouw van het shopping- en congrescentrum NEO”, merkt Van Achter op. “De prioriteiten lagen bij grote zichtbare projecten in plaats van bij een degelijke mobiliteitsinfrastructuur. Het betonrot van de tunnels is te danken aan schuldig verzuim”, klinkt haar conclusie. “Daarover laat deze commissie niet de minste twijfel meer bestaan.”