“In zo’n commissie kunnen de experts van alle partijen over alle beleidsdomeinen heen samen de problematiek grondig analyseren en oplossingen uitwerken”, licht Wouters toe. “Zo komen we tot een aanpak voor alle beleidsdomeinen, met zowel algemene als sectorspecifieke maatregelen.” Uit een onderzoek van criminologe Tine Vertommen, verschenen in 2016, blijkt immers dat bijna één op de zes minderjarige sporters in Vlaanderen minstens eenmaal met grensoverschrijdend gedrag in contact komt. “Voor ons is het belangrijk dat ieder kind onbezorgd naar een jeugdbeweging kan gaan, muziekles kan volgen of actief zijn in een sportclub. En uiteraard moet hetzelfde gelden in onze scholen en onze welzijnsinstellingen voor minderjarigen.”

“Het gerecht moet zich buigen over de concrete situaties die de voorbije dagen naar buiten zijn gekomen”, besluit Wouters. “Wij als beleidsmakers moeten bekijken welke maatregelen we nog kunnen en moeten nemen om die ontoelaatbare toestanden in de toekomst te vermijden.”