Geluidsnormen Zaventem: "Brusselse regering, geef onderhandelingen alle kansen"

Door Bert Wollants op 19 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Luchtvaart, Wonen en werken in Brussel
Geluidsnormen Zaventem: "Brusselse regering, geef onderhandelingen alle kansen"

De Brusselse regering buigt zich morgen over de geluidsboetes waartegen de Vlaamse Regering al twee keer een belangenconflict indiende. Het tweede loopt binnen drie dagen af. “De billijke en eerlijke spreiding van de vluchten over alle regio's is de enige mogelijke sleutel om Zaventem als economische motor te behouden en de hinder voor omwonenden op een aanvaardbaar niveau te houden", geeft Kamerlid Bert Wollants aan.

De Vlaamse Regering heeft zich in dit dossier steeds constructief getoond. Maar het is verontrustend dat de Brusselse regering geen klare wijn schenkt en niet kiest voor de vele Brusselse jobs die van de luchthaven afhangen. “De bevolking heeft behoefte aan duidelijkheid in dit dossier, niet aan boetes die het verder bestaan van de luchthaven in gevaar brengen”, stelt Wollants. “Want er zijn nu al kapers op de kust." Daarmee verwijst hij naar de recente massale promocampagne die een Nederlandse luchthaven lanceerde in Vlaanderen.

Lusten én lasten verdelen

De N-VA trekt al heel lang de kaart van het verdelen van lusten en lasten van de luchthaven van Zaventem. “Uiteraard zal erg veel afhangen van de concrete uitwerking. Maar als alle regio's zich alvast kunnen scharen achter het principe dat iedereen een deel van de koek moet krijgen, zowel qua jobs als qua vluchten, geven we het startschot van een nieuw duurzaam luchthavenpact”, besluit Wolllants.