Geert Bourgeois in Terzake: "Niet spelen met onze welvaart"

Geert Bourgeois in Terzake

Vlaams minister-president Geert Bourgeois gaf in Terzake toelichting bij de belangrijke gebeurtenissen van de dag. De procedure voor de brexit werd officieel opgestart en de Vlaamse Regering keurde een totaalverbod op onverdoofd slachten goed.

Een zwarte dag voor het Verenigd Koninkrijk en de EU

"Met het vertrek van de Britten uit de EU verliezen we een zeer belangrijke lidstaat", aldus Bourgeois. Ook voor onze Vlaamse economie is dit een groot verlies. Zo is het vrachtverkeer in de haven van Zeebrugge voor 45 procent afgestemd op het Verenigd Koninkrijk. Daarom pleit Bourgeois voor een vergaand handelsverdrag met de Britten.

Bekijk hier het interview met Geert Bourgeois over de brexit. (5:25)

"De wetten van dit land primeren op religieuze regels"

Met het totaalverbod op onverdoofd slachten is een historische stap gezet naar meer dierenwelzijn, en dat met respect voor de verschillende geloofsgemeenschappen. "We moeten verder in dialoog gaan met de verschillende geloofsgemeenschappen, maar we moeten de mensen in Vlaanderen ook duidelijk maken dat onze wetten primeren op religieuze regels", zegt Bourgeois. "Die algemene regel is trouwens een onderdeel van de inburgeringscursus."

De reactie van Geert Bourgeois kan je hier bekijken. (2:43)