Geert Bourgeois in Terzake: “Geen gedeelde toekomst zonder gedeelde basisprincipes voor samenleving”

Door Geert Bourgeois op 24 maart 2016, over deze onderwerpen: Veiligheid, Politie

Vlaams minister-president Geert Bourgeois drukte eerder al zijn diepste medeleven uit aan alle slachtoffers en nabestaanden van de recente aanslagen in Zaventem en Brussel. In de studio van Terzake prees hij ook de professionele hulpdiensten en veiligheidsdiensten, die volgens hem schitterend werk  hebben geleverd. “Ik heb ook heel grote waardering voor alle mensen die hen spontaan bijgesprongen zijn”, voegde hij toe. “Het is ongelofelijk welke solidariteit je ziet op dat moment.”

Net daarom was Bourgeois ook zo geschokt door het feit dat een aantal jongeren van allochtone origine de pers en politie met stenen en flessen bekogelden tijdens de arrestatie van Salah Abdeslam in Molenbeek. Dat wijst toch op een zekere breuk in de samenleving, meent de Vlaamse minister-president. “Wij moeten twee dingen doen”, stelt hij. “Ten eerste moeten we assertiever de fundamenten van onze samenleving verdedigen, want zonder die fundamenten kunnen wij geen gedeelde toekomst opbouwen. En twee: wij moeten blijven gaan voor een open samenleving, met gelijke rechten voor iedereen.”

Uit eigen ervaring weet Bourgeois dat heel veel mensen die basisprincipes onderschrijven, ook binnen de moslimgemeenschap. “Maar er is een deel dat die principes niet aanvaardt. En dan kun je geen samenleving opbouwen. We hebben geen gemeenschappelijk verleden”, moet hij vaststellen. “We hebben enkel een gedeeld heden en hopelijk een gedeelde toekomst. En die kan alleen gebaseerd zijn op die fundamentele rechten en vrijheden die we zo moeten koesteren.”

Absolute veiligheidsgarantie bestaat niet

Bourgeois is ervan overtuigd dat onze veiligheidsdiensten zeer goed werk leveren. “Maar wie zegt aan de mensen dat je absolute veiligheid kunt garanderen, die vergist zich. Dat mogen we niet doen. Je kunt alleen zeggen dat je daar een maximum aan inspanningen voor levert”, geeft hij tot besluit nog mee.

Bekijk hier het integrale studiogesprek met Vlaams minister-president Geert Bourgeois.