Vriend en vijand erkennen intussen dat het doortastende beleid van deze regering zelfs meer jobs creëert dan verhoopt. Maar om de werkloosheid verder te laten dalen van zeven naar drie procent, zoals Peeters voorstelt, moeten er ook activerende maatregelen komen voor de groeiende groepen van langdurig zieken, leefloners en vrijgestelde oudere werklozen. “Die moeten niet noodzakelijk allemaal voltijds aan het werk, maar hebben wel nood aan een beleid dat de hoge muren tussen werk en uitkering doorbreekt”, zegt Kamerlid Jan Spooren.

Werk op maat

Naast drempelverlagende maatregelen hebben we ook maatoplossingen nodig om de vele outsiders op onze arbeidsmarkt aan de slag krijgen. “Het invullen van jobs komt niet vanzelf en vereist een heel pallet van maatregelen, waarvan de meeste doelbewust werden opgenomen in het regeerakkoord”, beklemtoont Kamerlid Wim Van der Donckt. “Flexibiliteit en het verkleinen van risico’s voor zowel werknemers als werkgevers vormen daarbij de voornaamste sleutels tot succes.”