“Meermaals gaf ik in het Parlement aan dat dit dossier strijdig is met randvoorwaarden in het RUP en het milieueffectenrapport”, zegt Ronse. “Dat wordt nu ook bevestigd door Ruimte Vlaanderen: het project voldoet niet aan alle aspecten van goede ruimtelijke ordening en biedt geen antwoord op de uitdagingen op het vlak van mobiliteit en ontsluiting. Dit negatieve advies is heel belangrijk voor ons, omdat het bewijst dat niets of niemand boven de Vlaamse voorschriften staat. Ook de Brusselse politieke elite niet met haar megalomane dromen.”

Renoveer Koning Boudewijnstadion

"Recent is duidelijk geworden dat dit geen voetbalproject meer is”, vult Van den Driessche aan. “RSC Anderlecht heeft immers afgehaakt en ook de voetbalbond en de profclubs zijn niet geïnteresseerd in een vaste thuisbasis voor de Rode Duivels. Het Eurostadion, waarvan voetbal al slechts een klein onderdeel was, is daardoor verveld tot een klassiek kantoren- en parkingproject. Het is dus tijd om rond de bestemming en aanwending van parking C te herstarten met een wit blad.”

Beide parlementsleden roepen de politieke voortrekkers van het Eurostadion op om het project te begraven en over te stappen naar plan B: de renovatie van het Koning Boudewijnstadion. “Wil Brussel nog een kleine kans maken voor het EK 2020, dan mag er niet langer gedraald worden. Die renovatie geeft bovendien een oplossing voor de Memorial Van Damme. En dat allemaal tegen een beduidend lagere kost voor de belastingbetaler”, besluit Van den Driessche.