Geen vaste benoemingen meer bij NMBS

Door Wouter Raskin op 26 mei 2016, over deze onderwerpen: Ambtenaren, Overheidsbedrijven, NMBS
Geen vaste benoemingen meer bij NMBS

Met het oog op de modernisering en een efficiëntere werking van de NMBS, wil de N-VA de vaste benoeming laten uitdoven. "Het personeel mag zijn statuut behouden, maar nieuwe mensen mogen enkel nog contractueel worden aangeworven", stelt Kamerlid Wouter Raskin, die daartoe een wetsvoorstel indiende.

“Aan het bestaande statuut zijn te veel dure voordelen verbonden,” verduidelijkt Raskin, “waardoor de NMBS onvoldoende concurrentieel is.” Vandaag kost onze spoormaatschappij de belastingbetaler dan ook een pak meer dan in andere Europese landen.

Belastinggeld goed besteden

"Bij het spoor is er voor elke 25 medewerkers 1 hr-personeelslid. Bij andere bedrijven is dat gemiddeld 1 op de 100 medewerkers. Daarnaast kan de NMBS met een werkweek van 36 uur, meer dan 50 verlofdagen en een uitgebreid gamma aan vergoedingen en compensaties - allemaal een gevolg van het statuut - niet wedijveren met haar Europese concurrenten. Het Belgische spoor kan zo nooit klaar zijn voor de vrijmaking van de Europese spoormarkt in 2026", aldus Raskin. “Als we tegen die Europese deadline een moderner en productiever spoor willen, moeten we nu echt wel een tandje bijsteken.”

Raskin betreurt dat de spoorbonden weigeren mee te gaan in die noodzakelijke hervorming. “De beste garantie dat het belastinggeld goed besteed is, zijn nochtans efficiënte spoorwegmaatschappijen”, besluit hij.