Financiering erkende godsdiensten: "Niet opportuun om debat nu te voeren"

Door Bart De Wever op 18 april 2017, over deze onderwerpen: Politiek, Turkije
Bart De Wever

Bart De Wever vindt het niet opportuun om nu het debat te gaan voeren over de overheidsfinanciering voor de religies en levensbeschouwingen in België. Daarmee reageert de N-VA-voorzitter op een voorstel van Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten. Zij grijpt de recente discussie over de Beringse Fatih-moskee aan om het hele systeem van overheidsfinanciering voor religies in vraag te stellen. "Alle religies moeten zichzelf bedruipen", vindt Rutten.

“De financiering van de erkende godsdiensten, de katholieke in eerste instantie, is in ons land echter de vrucht van een delicaat historisch compromis in de verhouding tussen kerk en staat”, verklaart De Wever. “Het heeft ook niets te maken met de actuele en acutere problemen inzake buitenlandse inmenging enerzijds en risico op radicalisering anderzijds.”

Geen import van buitenlandse conflicten

Volgens Rutten komen alle Turkse Diyanet-moskeeën in aanmerking komen om hun erkenning te verliezen, aangezien ze in Vlaanderen aan politiek doen. Die stelling kan De Wever dan weer volledig onderschrijven: “Ze is ook in overeenstemming met het beleid dat minister Homans voert. Het importeren van buitenlandse conflicten via moskeeën, waarbij men zou aanzetten om burgers van Turkse origine te viseren en zelfs aan te vallen, kunnen wij niet aanvaarden. We moeten de vraag stellen of subsidiëring door Vlaanderen van een door het Erdogan-regime bestuurde instelling nog wel kan. Ik vind dat zeer twijfelachtig.”

Vlaams minister van Inburgering Vlaanderen voert een inburgeringsbeleid. Dat is een begeleide en doelgericht gestuurde vorm van maatschappelijke integratie van mensen van vreemde afkomst. Bedoeling is de nieuwkomers een volwaardige plaats te geven in de samenleving door insluiting in plaats van uitsluiting. De inburgering, met onder meer taallessen en inburgeringscursussen, werd concreet door de deelname van de N-VA aan de Vlaamse regering sinds 2004 en de aanstelling van een minister van Inburgering. Inburgering Liesbeth Homans, die als minister van Binnenlands Bestuur ook bevoegd is voor de erkenning van moskeeën, heeft ondertussen het onderzoek naar alle erkende Diyanet-moskeeën opgestart.