F-16's half jaar langer ingezet in strijd tegen IS

Door Steven Vandeput op 15 juni 2017, over deze onderwerpen: Syrië, Leger, Militaire operaties
F16

Op voorstel van minister van Defensie Steven Vandeput heeft de regering beslist om de Belgische inzet in de strijd tegen IS met een half jaar te verlengen. “De strijd tegen IS heeft ondertussen een beslissende fase bereikt”, verklaart Vandeput. “We staan er als we er moeten staan.”

België heeft een akkoord met Nederland om elkaar om het jaar af te lossen in de strijd tegen IS. De periode waarin de Belgen vliegen eindigde normaal op 1 juli. Maar om operationeel-technische redenen kan Nederland niet vliegen in de tweede helft van dit jaar. “De Internationale Coalitie heeft daarop aan ons gevraagd om ook na 1 juli te blijven vliegen”, aldus Vandeput.

Terreur aan de bron aanpakken

“Terreur moet aan de bron worden aangepakt”, meent de minister. “Ons land levert een belangrijke bijdrage aan de Internationale coalitie tegen IS en wil dat ook blijven doen. Tot 31 december zullen wij daarom vier van onze F-16’s verder inzetten, ondersteund door 110 militairen, waarvan een twintigtal tijdelijk. De opdrachten die onze vliegtuigen kunnen uitvoeren voor de Internationale Coalitie blijven onveranderd. Enkel het aantal vlieguren daalt van 400 naar 250 per maand.”

De zogenoemde Force Protection wordt verzekerd door Nederland tot het einde van het jaar. “Ter herinnering: het rotatieschema met Nederland bestaat sinds 2015”, geeft minister Vandeput nog mee. “Als onze F-16’s vliegen, beschermen de Nederlandse troepen ons detachement. Als de Nederlandse F-16’s vliegen, beschermen wij hun detachement.”