Tot op vandaag voert de administratie zelf het toezicht op de gemeenschapsinstellingen. In de feiten fungeert ze als rechter én partij. Vlaanderen kreeg daarop meermaals opmerkingen vanuit diverse hoeken. Daar wordt nu aan tegemoetgekomen met de oprichting van een externe  Commissie van toezicht, die volledig onafhankelijk werkt van die administratie en de regering. “De Commissie kan bemiddelen en aanbevelingen formuleren”, zegt Tine van der Vloet, één van de ondertekenaars van het decreetvoorstel voor de N-VA. “Ze zal ook actief terugkoppelen naar de voorzieningen en de jongeren zelf.”

Meer rechtswaarborgen

Jaarlijks zal de  Commissie over haar werking, haar vaststellingen en aanbevelingen rapporteren aan het Vlaams Parlement. “Op die manier bieden we meer en noodzakelijke rechtswaarborgen aan de minderjarigen die van hun vrijheid beroofd zijn,” vult haar collega Björn Anseeuw aan. “Bovendien krijgen we meer zicht op de detectie van problemen én op de positieve ontwikkelingen op het vlak van de behandeling van minderjarigen in de voorzieningen.”

“We geven het signaal aan jongeren die opgesloten zitten dat we hun stem blijven horen. Dat zorgt ervoor dat we hen in de samenleving houden en maakt de overgang uit een gemeenschapsinstelling makkelijker. En daar wordt iedereen beter van”, besluit Lorin Parys.