Ex-gedetineerden moeten meer kansen krijgen op arbeidsmarkt

Door Miranda Van Eetvelde op 11 maart 2016, over deze onderwerpen: Werken, Werk zoeken en werkloosheid, Activering

Ex-gedetineerden hebben het nog steeds moeilijk om aan werk te geraken. Zelfs van diegenen die een specifiek begeleidingsprogramma volgden, is amper één op de drie een jaar later nog aan de slag. “De ex-gedetineerden moeten nog meer inspanningen doen om aan de slag te geraken en te blijven”, zegt Vlaams Parlementslid Miranda Van Eetvelde. “Maar we moeten ook de vooroordelen bij de werkgevers wegwerken.”

Vorig jaar startten 699 gedetineerden een zogenoemde ‘aan de bak’-opleiding. Daarbij kunnen zij een individueel programma volgen dat een brug slaat tussen de gevangenis en de arbeidsmarkt. De begeleiding start binnen de muren van de gevangenis, maar wordt daarbuiten voortgezet. Als je weet dat er jaarlijks zo’n 17.000 gedetineerden de gevangenis verlaten, zijn die 699 gedetineerden slechts een kleine minderheid. Nochtans is elke vorm van begeleiding cruciaal voor hun herintegratie in de maatschappij.

Nood aan mentaliteitswijziging

Maar ook werk vinden en houden blijkt niet evident. In 2014 verlieten 355 gedetineerden die het ‘aan de bak’-programma volgden de gevangenis. Minder dan de helft was na zes maand aan de slag. Na één jaar daalde dat percentage verder naar 37 procent. Dit is deels het gevolg van het feit dat mogelijke werkgevers ex-gedetineerden nog al te vaak scheef bekijken. “Er moet dringend een mentaliteitswijziging komen”, besluit Van Eetvelde. “Want we moeten alle talenten in onze maatschappij maximaal benutten.”