Volgens Van Bossuyt is er nood aan een grensoverschrijdende aanpak tussen de Europese lidstaten, om online consumenten effectief te kunnen beschermen: “Vandaag kunnen criminele webhandelaars die straffen willen ontlopen, makkelijk hun activiteiten van land naar land verplaatsen. Bovendien zijn criminelen met één muisklik in staat om illegale praktijken in verschillende lidstaten tegelijk te begaan. Het is dus absoluut noodzakelijk om kort op de bal te spelen en dergelijke problematische feiten te signaleren én aan te pakken.

Waarschuwingssysteem tegen malafide praktijken

Ook consumentenorganisaties en consumenten krijgen een belangrijke rol. Zij kunnen alarm slaan via een speciaal Europees waarschuwingssysteem. Daardoor kunnen malafide praktijken sneller opgespoord worden. Van Bossuyt vindt dat een uitstekende maatregel: “Onderzoek heeft immers uitgewezen dat maar liefst 37 procent van de e-commercewebsites voor onder andere reizen, kleding, en consumentenkredietdiensten in overtreding zijn met de Europese consumentenwetgeving.”

Consumenten die schade lijden, moeten dan ook makkelijker gecompenseerd worden. “Consumenten hebben recht op betere informatie en mogelijke compensaties zoals een prijsvermindering, een langere garantieperiode of de vervanging van het product of de dienst”, aldus Van Bossuyt.

Uit een analyse van Worldline blijkt dat maandelijks 1300 Belgen bedot worden door webwinkels. De nieuwe maatregelen moeten ervoor zorgen dat dit aantal drastisch naar beneden gaat.