“Terwijl Juncker radeloos naar een duidelijke focus zocht, slaat Europees Raadsvoorzitter Donald Tusk verder de weg in van het eurorealisme”, stelt Mark Demesmaeker tevreden vast. “Zo komt hij steeds meer op onze N-VA-lijn te staan. Dat betekent een keuze voor concreet beleid dat vertrekt vanuit de realiteit in de verschillende lidstaten, niet vanuit eurofantasieën van de Commissie.”

Meerwaarde bewijzen

“De EU is geen doel op zich, geen lotsbestemming”, merkt zijn collega Sander Loones op. “De Europese samenwerking moet haar meerwaarde bewijzen door concrete voordelen op te leveren voor de Europeanen. Dat is vandaag onvoldoende het geval. Al te vaak blijft de EU steken in mooie verklaringen. Nu hebben we nood aan daden. Zo verklaart de Raad dat ‘nooit zal worden teruggekeerd naar het opengrenzenbeleid van de afgelopen tijd’. Mooi. Maar nu moet dit ook worden hardgemaakt. Een toelatingssysteem voor niet-EU-burgers die Europa willen binnenkomen is een goed voorstel, net als de 108 miljoen euro voor de versterking van onze buitengrens in Bulgarije. Maar meer is nodig.”

Helga Stevens vult aan: “De Europese instellingen moeten ook eindelijk werk maken van een maximumlimiet op het aantal asielzoekers. En ik betreur ook dat de tekst geen melding maakt van extra inspanningen om tot nieuwe terugnameakkoorden met de herkomstlanden te komen.” En niet alleen op vlak van migratie en veiligheid blijft meer nodig, dat is ook het geval wat sociale dumping betreft: “Hoewel de Oost-Europese lidstaten hierover al jaren tegenstribbelen, moeten ook zij begrijpen dat gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde plaats noodzakelijk is. Door op te leggen dat iedereen aan dezelfde spelregels moet voldoen, versterken we onze eigen ondernemingen en creëren we meer rechtvaardigheid.”

Volgens Anneleen Van Bossuyt is het positief dat de Raad blijkbaar geen energie meer steekt in zaken waarover toch geen consensus bestaat: “Dan denk ik vooral aan de discussies rond fiscaliteit en sociale zekerheid. Niemand in Noord-Europa zit te wachten op meer transfers naar het Zuiden. We hebben geen nood aan een Europese sociale zekerheid of aan extra Europese belastingen. Laten we integendeel meer samenwerken rond thema’s waarover we wél overeenkomen, zoals de verdere uitbouw van de digitale interne markt en een Europese energiemarkt. De meerwaarde daarvan merkt de burger meteen in zijn portefeuille.”