Europese begroting verspilt miljoenen aan Turkse illusies

Door Sander Loones, Mark Demesmaeker op 30 november 2017, over deze onderwerpen: Europees beleid, Europees Parlement, Turkije
Europese en Turkse vlag

In de Europese begroting voor 2018 valt op dat Turkije 105 miljoen euro minder Europese toetredingssteun krijgt. Voor Europarlementslid Sander Loones een stap in de goede richting, maar nog onvoldoende: “Turkije zal niét toetreden tot de Europese Unie. Elke vorm van toetredingssteun voor het land kan je dus evengoed schrappen.”

De druk van de Europese lidstaten om te knippen in het geld voor Turkije wierp vruchten af, maar de traditionele partijen in het Europees Parlement zorgen ervoor dat in 2018 nog steeds 534 miljoen in de weinig democratische vergeetput van Erdogan verdwijnt. “Dat is een van de redenen waarom de N-VA tegen de Europese begroting heeft gestemd”, verklaart Loones.

Stijgende begroting legt verkeerde focus

Meer ook het feit dat het Europese budget in 2018 opnieuw verder stijgt, vindt de N-VA zorgelijk. “Ja, de EU investeert terecht meer in nuttige programma’s zoals Horizon 2020 en Erasmus +”, stelt Europarlementslid Loones. “Maar daar heb je echt geen extra belastinggeld van de burger voor nodig. Foliekes als gratis treintickets, het maandelijkse verhuiscircus naar Straatsburg en ja, zelfs plannen om een B&B in Frankrijk uit te baten, zijn absurd. En dat terwijl slechts 9 procent van het EU-budget in 2018 besteed zal worden aan een doeltreffend veiligheids- en asielbeleid.”