Vandaag kunnen de lidstaten de interne grenzen in principe maximaal twee jaar sluiten. Toch blijft de veiligheidsdreiging aanhouden, meer bepaald door de instroom van terugkerende Syriëstrijders. “Aangezien die maximumperiode voor een aantal getroffen landen in november afloopt, werd het dus hoog tijd om actie te ondernemen, zodat de lidstaten de noodzakelijke identiteitscontroles aan de grenzen in deze onzekere tijden kunnen verderzetten”, stelt Stevens.

Hervestiging: niet onvoorwaardelijk

De Commissie vraagt wel aan de lidstaten om bijkomende vluchtelingen op te nemen. Ze zouden daarvoor van Europa 10.000 euro per persoon krijgen. De hervestiging is vrijwillig. “Ik werk momenteel aan een hervestigingsmechanisme waarbij de opvang van vluchtelingen uit een bepaald land gekoppeld wordt aan een maximumlimiet en een duidelijk engagement van het herkomstland om illegale migranten terug te nemen”, legt Stevens uit. De N-VA is dus wel voorstander van vrijwillige hervestiging, maar enkel indien de illegale routes worden gesloten, er een maximumlimiet wordt afgesproken én lidstaten de opgenomen vluchtelingen kunnen verplichten tot een integratie- en activeringsbeleid op maat.

Illegale migranten versneld terugsturen

“De Commissie ziet eindelijk in dat er geen draagvlak is bij de bevolking voor het opnemen van extra vluchtelingen, zolang de illegale stromen van economische gelukszoekers niet gestopt worden", besluit Stevens. "Toch is het naïef om te denken dat enkel met de focus op een efficiënt terugkeerbeleid het probleem zal verdwijnen. We moeten verder investeren in de herkomstregio’s én pushbacks invoeren.”