Europa telt naar schatting 80 miljoen mensen met een beperking. Er bestaat al een strategie 2010-2020 om hen een volwaardige partner in onze samenleving te maken. Maar ook na 2020 moet er op dit vlak een krachtig Europees beleid volgen. “Als wij het niet goed doen, wie zal het dan wel doen?” vraagt Stevens zich af. “Het is hoog tijd voor meer actie.”

Een verhaal van kansen, niet van verplichtingen

Het Europarlementslid vraagt onder meer dat het Europese noodnummer 112 volledig bereikbaar is voor mensen met een beperking en dat iedereen makkelijk toegang heeft tot openbare ruimten. Ook bij de Europese instellingen is er werk aan de winkel: meer gebarentaaltolken en documenten in braille zorgen ervoor dat iedereen de publieke vergaderingen vlot kan volgen.

Stevens wil kortom dat Europa een voorbeeldrol opneemt: "Mensen met een beperking worden nog te vaak uitgesloten. Nochtans benut Europa zo een pak potentiële talenten niet. Dit is een verhaal van kansen, niet van verplichtingen.”