Het bereikte compromis moet de standpunten van West- en Oost-Europa verzoenen, maar lost het probleem van sociale dumping niet op. “Onder het mom van detachering worden Oost-Europese werknemers permanent op onze arbeidsmarkt ingezet. Zij kunnen hun sociale zekerheidsbijdragen twee jaar lang in hun thuisland betalen”, zegt Stevens. “Duizenden Vlaamse bouwvakkers verloren zo de laatste jaren hun job, omdat ze simpelweg duurder zijn. Een detachering die maximaal zes maanden duurt is volgens de N-VA levensnoodzakelijk om deze scheve situatie recht te trekken.”

Stevens is wél tevreden dat het Europees Parlement openstaat voor een verlengde detachering in niet-risicosectoren. Bijvoorbeeld bij de bouw van een windmolenpark – een werk dat vaak langer dan 24 maanden duurt – zou een beperking van de detachering een rem zetten op onze open en exportgerichte Vlaamse economie. “We mogen immers niet vergeten dat detachering Vlaanderen ook welvaart brengt”, besluit Stevens.