De N-VA steunt een verhoging van de financiering voor Erasmus+, dat kansen biedt aan verschillende groepen: “Een verbreding van het Erasmus-programma is een veel betere besteding van belastinggeld dan bijvoorbeeld het uitdelen van gratis Interrail-passen. De Europese meerjarenbegroting moet focussen op projecten die het verschil maken voor onze burgers. Daarvoor moeten we het EU-budget trouwens niet verhogen, maar middelen verstandig verschuiven.”

Stevens is bovendien tevreden dat het verslag wijst op het belang van toegankelijkheid: “Ook de meest kwetsbaren in de maatschappij moeten deel kunnen nemen aan Erasmus+. Personen met een beperking, zoals doven en slechthorenden, hebben bijzondere behoeften en nood aan specifieke ondersteuning. Dan denk ik bijvoorbeeld aan gebarentaaltolken. Op het vlak van toegankelijkheid moet Erasmus+ beter doen.”

Ten slotte wijst Stevens ook op de noodzaak om bureaucratische obstakels zoveel mogelijk weg te werken: “Al te vaak moeten kandidaten een berg papierwerk doorworstelen om effectief aan Erasmus+ te kunnen deelnemen.”