De Talennota is erop gericht de taalkennis van jongeren op te krikken, zowel voor het Nederlands als voor vreemde talen. Daarbij gaat het onder meer over het ontwikkelen en organiseren van taalbaden Nederlands, extra taallessen, lessen in vreemde talen en initiaties in andere talen in de kleuterklas.

Blijven inzetten op kwaliteit

Tijdens het schooljaar 2014-2015 was er welgeteld één school die Chinees aanbood, voor twee leerlingen, maar dat was eenmalig. Sindsdien bieden scholen in Vlaanderen nog enkel Italiaans en Spaans als vierde taal aan. Een honderdtal leerlingen volgt dit schooljaar Italiaanse les, tegenover zo’n vierduizend leerlingen die zich verdiepen in de Spaanse taal.

“Niet alleen wij, ook de onderwijskoepels vonden dat het bestaande aanbod volstond. En we voorspelden toen al dat er weinig interesse zou zijn voor andere talen. We moeten uiteraard wel blijven inzetten op kwaliteitsvol Frans, Engels en Duits onderwijs, naast een hoogstaande kennis van het Nederlands, om onze leerlingen in Vlaanderen en de wereld alle kansen te geven", besluit Daniëls.