Minister Fremault verklaart de oorlog aan de werkgelegenheid. Brussel schrijft al jaren erg strenge boetes uit voor vliegtuigen die perfect de instructies van luchtverkeersleider Belgocontrol opvolgen. Daarvoor werd nog een beperkte tolerantiemarge gehanteerd, die Fremault nu echter wil schrappen vanaf 2017. Het gevolg is dat er zowat 28 keer meer boetes zullen worden uitgeschreven voor vliegtuigen die volgens de regels vliegen. Die maatregel dreigt de vliegmaatschappijen weg te jagen uit de hoofdstad, schreef De Tijd vorige maand. Duizenden jobs staan op de helling, als Brussel hiermee doorgaat. 

Kort geheugen

Herinnert u het zich nog? Brussel was na de aanslagen van 22 maart dood en verlaten. De luchthaven draaide lange tijd op een laag pitje. Daardoor liepen de cafés, winkels, hotels en restaurants in de hoofdstad leeg. Er werd gevreesd voor een massa faillissementen. Men keek ongeduldig uit naar de dag dat de luchthaven weer op volle toeren zou draaien.

Blijkbaar heeft men een kort geheugen. Want waarom kondigt Céline Fremault anders een nultolerantie aan voor vliegtuigen die de erg strenge geluidsnormen overschrijden? Daarmee bedreigt ze (tien)duizenden jobs op en rond de luchthaven - de tweede grootste economische motor van het land. Een aantal vliegmaatschappijen zijn tevergeefs naar de Raad van State gestapt om die nultolerantie aan te vechten.

Franstalige partijen bekampen de nationale luchthaven al jaren. Die nultolerantie past in een doelbewuste strategie van onder meer de PS en het cdH om de luchthaven van Zaventem te verzwakken. Daarmee willen ze de Waalse regionale luchthavens versterken. Maar die creëren verhoudingsgewijs minder arbeidsplaatsen. België als geheel gaat er daardoor op achteruit.

Rechtszekerheid voor (meer) jobs

Nochtans helpt de luchthaven van Zaventem duizenden Brusselaars aan een job. En de luchthaven wil de komende jaren nog 10.000 extra jobs creëren. Dat is een veelvoud van wat nu verloren gaat bij Caterpillar of ING. Maar daarvoor heeft de luchthaven rechtszekerheid nodig. Het is absurd dat vliegmaatschappijen die de instructies van luchtvaartbegeleider Belgocontrol volgen, daarvoor door de Brusselse overheid beboet worden.

De N-VA onderschrijft de oproep van VOKA en vele anderen voor een vliegwet die zekerheid biedt. Die staat ook in het regeerakkoord. Maar de N-VA wil wel een vliegwet op basis van een spreiding van de lasten. Een spreiding waarbij ieder een eerlijk deel van de lasten op zich neemt, net zoals iedereen een deel van de baten geniet. Daarmee beëindig je het opbod aan gerechtelijke procedures vanuit elke deelregio.

Dit is bij uitstek een dossier waarin het cdH eendracht mag tonen. Of geldt de slogan 'L'union fait la force' voor die partij enkel als het in haar kraam past?