In de eerste plaats vraagt Hufkens aan de regering om een accijns te onderzoeken op de e-liquid: de vloeistof met geur- en smaakstoffen die door de e-sigaret wordt omgezet in een damp die je kan inademen. “We willen de e-sigaret kaderen in het rookstopbeleid. Het mag niet de bedoeling zijn om de ene verslaving te vervangen door een andere”, verduidelijkt Hufkens. “En een accijns blijkt wereldwijd de meest doeltreffende maatregel om roken te ontmoedigen.” Andere landen, zoals Finland, Hongarije, Letland en Portugal, kennen zo’n accijns al. En ook op Europees niveau wordt die onderzocht.

Aroma’s verbieden

Verder vraagt Hufkens een verbod op de toevoeging van aroma’s aan nicotinehoudende e-liquids. Dat verbod ligt in het verlengde van de Europese tabaksrichtlijn, die tabaksproducenten verbiedt om smaken toe te voegen aan hun producten, zoals bij mentholsigaretten. “Een belangrijk element in de ontrading van jongeren,” vindt Hufkens, “want het zijn de smaakjes die het dampen zo aantrekkelijk maken. Als we daarbij de erg verslavende nicotine weghouden, vermijden we mogelijk een levenslange afhankelijkheid.” Los van de eventuele gezondheidsgevaren van dampen, bestaat het risico immers dat roken opnieuw sociaal aanvaardbaar wordt. Daarom moeten ook de regels rond reclame op e-sigaretten strenger worden.

Gevaren op lange termijn?

Ten slotte moeten we meer correcte en begrijpelijke communicatie verschaffen door middel van sensibilisering. “Veel mensen verkeren in de veronderstelling dat dampen onschadelijk is. En intussen is inderdaad aangetoond dat dampen op korte termijn minder schadelijk is dan roken. Maar over de langetermijneffecten bestaat nog geen eensgezindheid. Verschillende studies wijzen echter op gevaren”, besluit Hufkens.