Dubbel zoveel korte huurcontracten als negenjarige contracten

Door Jelle Engelbosch op 14 september 2017, over deze onderwerpen: Huren
Huissleutels

Uit cijfers blijkt dat de meeste huurcontracten in België worden afgesloten voor een periode van minder dan drie jaar. “Het klassieke negenjarige contract verliest dus aan populariteit, waardoor de woonzekerheid van de huurders in het gedrang komt”, benadrukt Vlaams Parlementslid Jelle Engelbosch.

“Het negenjarige contract is al lang de standaard niet meer”, stelt Engelbosch vast. “Er worden steeds vaker contracten van korte duur afgesloten. Alle begrip voor het selecteren van een huurder, maar de woonzekerheid van de huurders komt daarmee in het gedrang. Met het nieuwe huurdecreet willen we van negen jaar opnieuw de standaard maken.”

Evenwichtige rechten en plichten

Wie vandaag een huurcontract afsluit, heeft inzake de duur de keuze tussen vier types. Een contract van korte duur (tot drie jaar) blijft veruit de populairste keuze en wordt dubbel zoveel gekozen als een contract van langere duur. Op plaats twee staan de standaardcontracten, die negen jaar lopen. Huurcontracten die langer lopen dan negen jaar zijn eerder zeldzaam. Het is ook nog steeds mogelijk om een levenslang huurcontract af te sluiten, maar uit de cijfers blijkt dat dit bijna nooit gebeurt.

Vlaams minister van Wonen Liesbeth Homans anticipeert op die evolutie en voorziet in het ontwerp van het nieuwe huurdecreet een opzegbaarheid voor huurders met een kortlopend contract. “Verhuurders krijgen die mogelijkheid niet, maar anderzijds wordt de huurwaarborg wel terug opgetrokken naar drie maanden huur. Samen met heel wat andere maatregelen is het decreet een verhaal van evenwichtige rechten en plichten tussen de partijen”, besluit Engelbosch.