De inleiding werd verzorgd door Kamerlid Peter Luykx, die op 11 september nog met een N-VA-delegatie in Barcelona aanwezig was tijdens de Diada, de nationale feestdag van Catalonië. Vanop de eerste lijn was hij daar getuige van het overweldigende enthousiasme van de Catalanen in hun autonomiestreven.

Kans geven om te stemmen

Een honderdtal aanwezigen volgden nadien aandachtig de uiteenzetting van Amadeu Altafaj. Hij schetste eerst een kort historisch beeld van Catalonië, en had het daarna over het komende onafhankelijkheidsreferendum. De Spaanse repressie tegen dat referendum neemt verontrustende proporties aan. Toch zijn de moed en het enthousiasme van de Catalaanse Regering, lokale besturen en de militanten zeer groot. Zelfs vele tegenstanders van Catalaanse onafhankelijkheid zijn bondgenoten in de strijd voor meer democratie, ze willen ten minste de kans hebben om in het referendum te stemmen, ongeacht de uitslag.

Internationale waarnemers

De lezing werd afgesloten door de gastheren en Vlaams Parlementsleden Karl Vanlouwe en Jan Van Esbroeck, die hun steun uitspraken voor het Catalaanse autonomiestreven. Ook op 1 oktober, tijdens het referendum zelf, zal de N-VA opnieuw goed vertegenwoordigd zijn in Barcelona: onder andere Peter Luykx en Jan Van Esbroeck zullen aanwezig zijn als internationale waarnemers.

De hoge opkomst toonde aan dat de interesse voor dit onderwerp hoog ligt. N-VA Internationaal blikt dan ook tevreden terug op deze geslaagde lezing.