In de Europese Unie leven meer dan een miljoen gebarentaalgebruikers, maar zijn er slechts 6.500 gebarentaaltolken. “Concreet betekent dit dat er één tolk per 160 gebruikers beschikbaar is. Dat is simpelweg onwerkbaar. De tolken zijn overwerkt en de gebruikers blijven erg vaak in de kou staan”, aldus Stevens. “Bovendien hebben maar zeven EU-landen een nationale databank waar erkende tolken zich moeten registreren. Zonder beschikbare en makkelijk bereikbare tolken hebben gebruikers geen of onvoldoende toegang tot noodzakelijke diensten. Een blamage voor een Europa dat een toonbeeld wil zijn van gelijke kansen.”

De gebarentaaltolken worden in verschillende Europese landen ook erg weinig betaald. “In Slovakije bedraagt hun uurloon 2,6 euro. Daarmee trek je natuurlijk geen geïnteresseerde jongeren aan. Bovendien bestaat er soms helemaal geen loonsysteem voor opgeleide gebarentolken. Op die manier dreigt het tekort alleen maar groter te worden”, waarschuwt Stevens.

Resolutie

De conferentie werd getolkt in alle 31 EU-gebarentalen en alle 24 gesproken talen van de EU. Er waren ook brailleprogramma’s en een stille ruimte. De dag werd afgesloten met de ondertekening van een resolutie, die later dit jaar wordt voorgelegd aan het Europees Parlement. Al meer dan zestig Europarlementsleden uit verschillende politieke fracties spraken hun steun ervoor uit.