“In ons land sterven jaarlijks naar schatting tienduizend mensen vroegtijdig door luchtvervuiling”, zegt Demesmaeker. Ook voor Vlaanderen is het akkoord rond de uitstootnormen dus erg belangrijk. “Dankzij deze Europese regels zal Vlaanderen met minder luchtverontreiniging vanuit de buurlanden te kampen hebben. Bovendien ontstaat er een gelijk speelveld omdat andere landen nu ook moeten investeren in nieuwe, milieuvriendelijke technologie.”

Voortrekkersrol

Maar dit pakket is slechts een deel van de oplossing, waarschuwt Demesmaeker. “Europa werkt nog aan een herziening van de richtlijn rond nationale uitstootplafonds. Daarnaast zijn er andere maatregelen die de luchtkwaliteit in Vlaanderen al mee helpen verbeteren. Ik denk dan vooral aan de voortrekkersrol die de stad Antwerpen speelt bij het invoeren van een lage-emissiezone en de vergroening van de autofiscaliteit. Terechte beleidskeuzes, als je weet dat de gezondheidskosten gerelateerd aan luchtverontreiniging in België oplopen tot 22 miljard euro."

Papieren tijgers

Dieselgate toont ten slotte aan dat er veel meer nodig is dan wetgeving op papier. "Volkswagen heeft een bom gelegd onder de geloofwaardigheid van het Europese milieubeleid. Zonder een correcte uitvoering, een effectieve controle en efficiënte handhaving zijn onze strikte normen slechts papieren tijgers. Laten we hopen dat Dieselgate de deur openzet voor een echte groene golf", besluit Demesmaeker.