In navolging van Oostenrijk, Nederland en het Europees Parlement laat ons land een krachtig signaal horen in Europa: bevries de toetredingsonderhandelingen met Turkije, zet de financiële toetredingssteun stop en vind alternatieven om het Turkse middenveld te steunen. “Onze partij is altijd helder geweest in haar standpunt,” zegt Kamerlid Peter Luykx: “Turkije kan en zal nooit deel uitmaken van de Europese Unie. Samen met ons komen de andere politieke partijen nu tot de conclusie dat president Erdogan de couppoging in Turkije misbruikt om zijn tegenstanders genadeloos te vervolgen, dat de toetredingsonderhandelingen met de EU zijn ontspoord en dat de jarenlange financiële inspanningen van de Unie geen zoden aan de dijk hebben gezet.”

Ultieme rode lijn

“Onze resolutie geldt vooral als een sterk symbolisch signaal aan het regime in Ankara”, zegt Kamerlid Rita Bellens. “We willen duidelijk maken dat hun beleid niet strookt met de Europese waarden die wij hoog houden. De mogelijke herinvoering van de doodstraf is de ultieme rode lijn. Desgevallend zullen wij vragen dat de onderhandelingen onherroepelijk worden stilgelegd.”