Discriminatie! Schande! De grootste risicogroep wordt uitgesloten en voor de anderen wordt de zorg geprivatiseerd. Belangenorganisaties, de oppositie en zelfs minister De Block reageerden als door een horzel gestoken. Kris Peeters stelde in de plenaire zitting van het parlement zelfs dat hij controleorgaan FSMA een onderzoek zou laten instellen naar de polis.

Een nuchtere analyse werd nooit gehoord. Want wat staat er nu eigenlijk juist in de polis? Wel, als een verzekerde vrouw borstkanker krijgt, ontvangt ze een vooraf bepaald forfaitair bedrag tussen 5.000 en 10.000€. De hoogte van dat bedrag wordt bepaald door de premie.

Dat je dat geld kan of moet gebruiken voor huishoudhulp, staat enkel in de brochure als een voorbeeld van besteding. Er wordt een bedrag op je rekening gestort, en daar eindigt het mee. Niks meer, niks minder. Dat is absoluut niet vergelijkbaar met onze sociale zekerheid, of met hospitalisatieverzekeringen, waar reële kosten worden terugbetaald. De extra verzekering komt dus hoegenaamd niet in de plaats van sociale zekerheid, maar is er een aanvulling op. Er is niets mis met extra verzekeringen. Een verzekeraar maakt voor elke polis een risicoselectie, dat is niet onethisch, maar houdt de verzekering betaalbaar.

Het schoentje knelt elders. De vraag is of deze polis op zich nuttig is. Want wat AG hier wél doet, is een "loketproductje" in de markt zetten. Een eenvoudig product met een lage premie ("Wat is nu 4€ per maand, mevrouw?) dat aan de bankloketten gretig zal aangeprezen worden aan de juiste doelgroep. En call centers zullen massaal klanten en prospecten bellen om ze naar het kantoor te lokken. Dergelijke polissen zijn immers alleen interessant voor de verzekeringsmaatschappij als je er grote volumes van verkoopt. Of deze polis voor de verzekerde zelf interessant is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Uiteraard op basis van volledige en duidelijke informatie. Op de webstek wordt alleszins correcte informatie verstrekt.

Een onderzoek door het FSMA is al helemaal nutteloos. Het FSMA moet de naleving van de regelgeving controleren door maatschappijen en tussenpersonen. Of de intekening op een polis opportuun is, hoort daar - gelukkig - niet bij. En er is geen enkele aanwijzing dat AG, een respectabele verzekeringsmaatschappij, daar in de fout is gegaan.

Dit toont twee dingen aan:

1. Belangenverenigingen én politici moeten soms verder kijken dan hun neus lang is.
  2. Voor uw verzekeringen kijkt u best goed rond. Laat u adviseren door een agent of makelaar die met u een klantenrelatie wil opbouwen. Verzekeringen zijn géén loketproducten.