In 2003 ontstonden de eerste ideeën voor een Vlaams-Marokkaans culturenhuis. De Vlaamse Gemeenschap, vertegenwoordigd door toenmalig Spirit-minister Bert Anciaux (nu bij sp.a), sloot in 2006 een akkoord met de Marokkaanse overheid over de oprichting van Daarkom. Halsoverkop wordt in juni 2006 beslist om het exclusieve pand La Gaité in hartje Brussel hiervoor te huren.

Geldverslindend project

De kosten voor Daarkom liepen in 2011 reeds op tot een kleine zes miljoen euro, terwijl het op dat moment nog geen enkele dag open was geweest. De fiftyfiftyfinanciering tussen Vlaanderen en Marokko werd ook niet nagekomen: tegenover de zes miljoen vanuit Vlaanderen, stond slechts één miljoen langs Marokkaanse zijde. Ook na de opening in september 2011 hielden de problemen aan. Anciaux was ondertussen geen bevoegd minister meer, maar werd aangeduid als vertegenwoordiger van de Marokkaanse (!) overheid in de Raad van Bestuur. Verschillende directeurs en twee crisismanagers passeerden de revue, maar veel activiteit werd er niet waargenomen in Daarkom.

Vanlouwe is tevreden dat de Vlaamse Regering nu eindelijk de deuren van Daarkom sluit en de Vlaams-Marokkaanse culturele samenwerking anders gaat organiseren. “Beter laat dan nooit”, besluit hij. “Het blijft erg jammer dat er zoveel belastinggeld is uitgegeven zonder aanwijsbaar resultaat, maar dat houdt gelukkig nu op.”