Cypriotische parlementsleden hopen op snelle hereniging van hun eiland

Door Pol Van Den Driessche op 21 maart 2016, over deze onderwerpen: Regio's in Europa

Parlementsleden uit (Grieks) Cyprus en uit het internationaal niet-erkende Turks Cyprus geloven dat hun verdeelde eiland nog dit jaar herenigd kan zijn binnen een nieuwe, federale staatsstructuur. Zij steunen nadrukkelijk hun presidenten om over enkele maanden een akkoord te sluiten, na liefst 42 jaar. Dat stelde senator Pol Van Den Driessche vast tijdens zijn vergadering als 'Facilitator for Cyprus' in de Zambiaanse hoofdstad Lusaka. Daar houdt de Interparlementaire Unie (IPU), de wereldorganisatie van de nationale parlementen, haar 134ste Algemene Vergadering. Van Den Driessche is sinds 2014 voorzitter van de Belgische Groep van de IPU.

De IPU duidde Van Den Driessche in oktober vorig jaar aan als 'Facilitator' voor gesprekken met parlementsleden van het verscheurde eiland, waar nog steeds honderden blauwhelmen de scheidingslijn tussen Grieks en Turks Cyprus bewaken - en dat al sinds 1974. Talloze bemiddelingspogingen van verscheidene landen én de VN mislukten de voorbije decennia. “Vandaag is het verlangen naar een overeenkomst gevoelig sterker, maar toch blijven de pijnpunten en meningsverschillen groot”, aldus Van Den Driessche. Vooral de discussies over de eigendomsrechten en de Turkse militaire aanwezigheid zorgen voor scherpe opmerkingen, samen met fricties over de verschillende elektriciteitsvoorzieningen en de onmogelijkheid om met mobiele telefoons naar huis te bellen eenmaal je in het andere deel van het eiland bent.

Eindelijk vooruitgang

Dat neemt niet weg dat er de voorbije maanden duidelijk vooruitgang is geboekt: de beide presidenten Nikos Anastasiadis (Cyprus) en Mustafa Ankci (van het door Turkije bezette noordelijke deel) schieten stevig op in hun onderhandelingen. Sommige ingewijden menen dat beide leiders misschien al voor de zomer een akkoord kunnen sluiten, waarna het bereikte compromis aan een referendum wordt onderworpen. “Dat optimisme stelde ik ook vast rond de gesprekstafel in Zambia, waar leden van de beide parlementen open en direct met elkaar in gesprek gingen”, vertelt Van Den Driessche. “Het zou fantastisch zijn dat ik nog dit jaar van mijn opdracht als ‘Facilitator’ zou kunnen worden ontheven. Immers, zodra er een akkoord is en het ook effectief wordt uitgevoerd, hoeven externen zich niet langer te moeien met de toekomst van dit weergaloos mooie eiland.”