Consultaties en preventie kunnen hoog pillengebruik terugdringen

Door Yoleen Van Camp op 19 juli 2017, over deze onderwerpen: Gezondheidszorg, Medicijnen
Jongetje met medicijnen

Elke dag worden er in ons land ruim 14 miljoen pillen geslikt. Daarbij gaat het enkel om medicatie die terugbetaald wordt. Het gebruik ervan is in vijf jaar tijd met ongeveer acht procent toegenomen en kost de maatschappij meer dan 2,6 miljard euro per jaar. Kamerlid Yoleen Van Camp vindt dat onze overheden een langetermijnvisie moeten ontwikkelen. Zij pleit voor alternatieven, zoals consultaties bij de psycholoog en preventie.

De overheid zet zich in om de prijs van geneesmiddelen te verlagen, zodat de patiënt minder moet betalen. De uitgaven blijven de laatste jaren dan ook stabiel. “Maar nu worden mensen vaak behandeld met geneesmiddelen, omdat dat het enige is dat wordt terugbetaald”, zegt Van Camp. “Ik vraag me af waarom de overheid consultaties bij de psycholoog niet terugbetaalt, zoals onze fractie al lang vraagt. Het vraagt een investering die zich zal terugverdienen, maar dan moet de minister wel verder kijken dan haar neus lang is.”

Hetzelfde geldt voor middelen tegen suikerziekte. “Die zijn zeker nodig voor mensen met diabetes, dat staat buiten kijf”, vindt Yoleen Van Camp. “Maar waarom wordt er ondertussen niet meer ingezet om het aantal mensen met overgewicht en obesitas terug te dringen?”