Catalaanse trein naar onafhankelijkheid raast ongestoord verder

Door Peter Luykx, Mark Demesmaeker op 18 februari 2016, over deze onderwerpen: Regio's in Europa

Madrid eist de schorsing van het nieuwgevormde Catalaanse ministerie van Buitenlandse Zaken en zijn minister Raül Romeva. Maar de Catalaanse president Carles Puigdemont verklaart dat zijn regering niet zal wijken en haar plannen zal doorzetten. Kamerlid Peter Luykx en Europarlementslid Mark Demesmaeker steunen die beslissing.

In januari kondigde president Puigdemont in het Catalaanse parlement het voornemen aan om een volwaardig ministerie van Buitenlandse Zaken uit te bouwen, dat de belangen van de toekomstige republiek in Europa en de wereld zal verdedigen. De centrale regering in Madrid besliste daar anders over en stapte prompt naar het Grondwettelijk Hof, dat de werking van het ministerie voor vijf maanden schorste.

Politiek in de rechtbank

Kamerlid Peter Luykx, die vorige week nog als eerste buitenlandse delegatie ontvangen werd door minister Romeva, vindt de beslissing onbegrijpelijk. “Madrid weigert andermaal de politieke dialoog met Barcelona aan te gaan.” Over de schorsing is hij formeel: “Er is geen Spaanse wet die de oprichting van het ministerie verbiedt. En los van de onafhankelijkheidskwestie is het in de 21ste eeuw ondenkbaar dat een regio niet haar eigen belangen in het buitenland mag verdedigen.”

Europarlementslid Mark Demesmaeker treedt Luykx bij. "In een sfeer van confrontatie en wantrouwen, waar dialoog en respect niet meer mogelijk lijken, neemt een rechtbank politieke beslissingen. Het is een aanfluiting voor de Spaanse politiek, die blijkbaar niet in staat is om politieke problemen op een politieke manier op te lossen.”